Verkning

<< < (5/6) > >>

Mageri:
Citat från: körkusk skrivet Februari 17, 2009, 09:19:02

En barfota hov glider väl knappast på grus och sand, jag tror inte att en sund hov ska glida egentligen, men jag tycker nog ändå att hästen rör sig bättre barfota än med boots. Iaf gjorde min fjording det, hon fick lite stuttigare steg med bootsen, barfota hade hon bra steg.Jag använda dock bara bootsen i övergångsfasen eftersom hovarna blivit så deformerade av att ha haft skor i många år.

Jag tror snarare att en hov med hal järnsko på ex asfalt eller blött gräs glider mer än vad som är normalt, hästen känenr ju inte marken heller med skorna. Det är ju skillnad att gå utan dojor och träskor så att säga :)

Körkusk! Jag har läst dina inlägg ang. verkning. Jag tycker du har ett sunt resonemang :)

Min erfarenhet av boots är precis som du skriver att hästen rör sig som den ska barfota & lite sämre med boots, lite stapligare rörelser skulle jag säga.

En barfota häst har dåligt fäste på följande underlag, is, våt asfalt, torr asfalt lite bättre fäste en våt, slät betong, berg.

Att en barfota häst skulle ha sämre fäste på undelag som sand & grus en skor eller boots
tycker jag inte stämmer med verkligheten. Jag är emot trav >:(  men man har kommit på att travhästarna springer fortare barfota en med skor & travbana har väl nån form av väg grus.

Mvh Mageri

körkusk:
Citat från: Mageri skrivet Februari 17, 2009, 09:48:15

Citat från: körkusk skrivet Februari 17, 2009, 09:19:02

En barfota hov glider väl knappast på grus och sand, jag tror inte att en sund hov ska glida egentligen, men jag tycker nog ändå att hästen rör sig bättre barfota än med boots. Iaf gjorde min fjording det, hon fick lite stuttigare steg med bootsen, barfota hade hon bra steg.Jag använda dock bara bootsen i övergångsfasen eftersom hovarna blivit så deformerade av att ha haft skor i många år.

Jag tror snarare att en hov med hal järnsko på ex asfalt eller blött gräs glider mer än vad som är normalt, hästen känenr ju inte marken heller med skorna. Det är ju skillnad att gå utan dojor och träskor så att säga :)

Körkusk! Jag har läst dina inlägg ang. verkning. Jag tycker du har ett sunt resonemang :)

Min erfarenhet av boots är precis som du skriver att hästen rör sig som den ska barfota & lite sämre med boots, lite stapligare rörelser skulle jag säga.

En barfota häst har dåligt fäste på följande underlag, is, våt asfalt, torr asfalt lite bättre fäste en våt, slät betong, berg.

Att en barfota häst skulle ha sämre fäste på undelag som sand & grus en skor eller boots
tycker jag inte stämmer med verkligheten. Jag är emot trav >:(  men man har kommit på att travhästarna springer fortare barfota en med skor & travbana har väl nån form av väg grus.

Mvh Mageri

jag hängde inte med i ditt inlägg riktigt *trött*

Jag skrev inte att en barfota hov inte har bra fäste på sand och grus, men det menade du kanske inte heller *förvirrad*

StallFrimansgården:
Tack alla för era synpunkter och inlägg. Värdefullt!   :-*

/ Å

Johanna Engman:
En stor häst kan däremot vara sämre gynnad i snabbare tempo på sand,eller lite rulligt material då den inte får lika bra fäste barfota, som med skor, då den slirar lite, men nu börjar det bli finlir här :P

Rixa:
intressant att följa den här tråden...jag är nog nåt mitt i mellan :D....helst barfota och skor om jag måste.
jag har bra erfarenhet av att ha mina hästar barfota utan att köra med någon speciell metod, men jag har dålig erfarenhet av människor som är fanatiskt övertygade om att alla hästar kan gå barfota.....jag har sett flera rida och "härda" hästen, som i mitt tycke är rent djurplågeri >:(.....hästar som stapplar fram....skulle inte tro att ove menar att det ska va så men det blir ju metoden som sådan som får dåligt rykte tyvärr......vi får hoppas att jag har haft otur och träffat de få fanatikerna och att det finns många många fler som lyssnar till hästen.
på tal om glid, så har en hov ett viss glidmoment har jag fått lära mig och när jag läst om boots så ska de oxå ha det, (glidmoment alltså) för att det ska bli så naturligt som möjligt. jag har inte provat själv, skulle gärna vilja men det har inte blivit av.....ännu.....
det är just det som är problemet med att ha fullbroddat och tex greppskor (på travhästar), det kan ge för bra fäste så det blir lite aj aj i lederna....så därför är det viktigt med ett visst glidmoment.
lite kuriosa om trav. ;)...så är det inte alla hästar som går fortare barfota.....det är en balansering och fästes fråga.......en del klarar inte att bli för lätta fram.....och en del får liksom inte fäste
de går bara barfota i löp.....till vardags är de skodda.
det är inte många hästar som kan gå barfota för det är som sagt typ väggrus och det sliter ordentligt.....hästar som tävlar barfota kollas noga så de inte har slitit sönder sig, av veterinär..(jag är inte säker men jag tror de blir straffade om det skulle inträffa)......det finns hästar som slitit hoven så det har börjat blöda......de springer ju c:a 2km i full fart så det är ordentligt påfrestande för hoven.
men det problemet har väl inte vi med våra pållar ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida