My Community
Oktober 31, 2014, 08:50:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Har aktiverat omröstning. Hoppas det fungerar!
// Lars L

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Författare Ämne: Foderhäck - tips!  (läst 14351 gånger)
Janita
Hero Member
Antal inlägg: 1972

Visa profil
« Svara #30 skrivet: Februari 01, 2010, 05:07:04 »

Nu har vi gjort färdigt vår foderhäck till hästarna! hittade ett par gamla skidor på logen som vi skruvade fast under så vi kunde enkelt putta ut den i hagen  Glad  Köpte lastvagnsnät från Clas Ohlson. Men hästarna har efter bara en dag lyckats bita sönder det på ett ställe och fått loss det en bit där vi fäst det... Hur går det för er andra? är era nät hela. Annars verkar det funka bra! Det tar nog ett tag innan de får in rätt teknik, och kommer över frustrationen av att inte kunna vräka i sig. Ägir ser lite otålig ut ibland. Men det är skönt att veta att de har hö hela tiden, stoppade i ca. 8kg imorse och det räckte ända till kl. 15!

Jag hängde i em upp ett trålnät på prov mellan två träd så vi får se hur det ser ut i kväll! Lite slitet var det så Dollar lyckade dra sönder nån maska, men det är ju ett begagnat nät hämtat ur skrotcontainern på hamnen så. Dock är nog hålen väl stora, 5 cm. Hur stora hål var det på Claes Ohlssons lastnät?

Det går ju att betälla med med lite mindre hål och om detta funkar tillfredställande så tror jag jag beställer från denna sidan: www.sundhast.se   (tack för tipset Greta)
« Senast ändrad: Februari 01, 2010, 05:09:44 av Janita » Loggat

Föda må ge näring åt kroppen. Men min häst ger näring åt själen.
Angela
Hero Member
Antal inlägg: 714

Ägir

Visa profil E-post
« Svara #31 skrivet: Februari 01, 2010, 05:16:05 »

de är 4x4cm, men jag tycker nog att de är lite små, hade gärna velat ha dem lite större...
Loggat
Greta
Newbie
*
Antal inlägg: 10

Visa profil
« Svara #32 skrivet: Februari 02, 2010, 12:44:07 »

Nätet från Clas Ohlsson är 4,5 cm stora rutor. Synd att näten inte har hållit. Mitt har funkat jättebra ända sen oktober trots att dom har huggit i det från början. Men dom lär sig snart att dra ut maten istället.
Loggat
Maria Lindberg
Hero Member
Antal inlägg: 2604

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #33 skrivet: Februari 02, 2010, 02:44:38 »

Nu har vi gjort färdigt vår foderhäck till hästarna! hittade ett par gamla skidor på logen som vi skruvade fast under så vi kunde enkelt putta ut den i hagen  Glad  Köpte lastvagnsnät från Clas Ohlson. Men hästarna har efter bara en dag lyckats bita sönder det på ett ställe och fått loss det en bit där vi fäst det... Hur går det för er andra? är era nät hela. Annars verkar det funka bra! Det tar nog ett tag innan de får in rätt teknik, och kommer över frustrationen av att inte kunna vräka i sig. Ägir ser lite otålig ut ibland. Men det är skönt att veta att de har hö hela tiden, stoppade i ca. 8kg imorse och det räckte ända till kl. 15!

Smart med skidorna Angela!

Vi har haft vårt nät på en vecka nu. Själva nätet har bara gått sönder på nåt ställe längst ut där det är fastspikat i fodervagnens sidor. I övrigt är nätet helt (kan det bero på kvalité? Vi köpte samma som körkusk, nämligen från ttp://www.laxen.com/ i deras webbutik. Under övriga när fanns så man kunde köpa en bit på 3*2 m. 40 mm maskor)
Däremot har vi haft problem med att pållarna lyckats haka loss nätet från spikarna vi fäst det med. Så nu har vi gett upp ambitionen att ha ett nät som lätt kan hakas av (för rengöring av vagnen) och istället häftat fast nätet i kanterna. Det har lyckas lossa det några gånger till men då har jaga bara häftat ännu mer, så nu har det suttit fast två dagar.

Nätet verkar funka väldigt bra även om hästarna fortfarande hugger lite i det... dock har de ju haft galler innan och ätit igenom så de borde fatta att de ska pilla ut höet.

Hur som helst är jag glad att äntligen ha en foderautomat som fungerar även med det kort- och tjockstråiga höet vi har nu. Nu har hästarna mat att äta dygnet runt och det hakar inte upp sig. Vi har kunnat åka bort ett dygn utan problem. Skönt!
Loggat

Nordsvensk såklart!
Angela
Hero Member

Ägir

Visa profil E-post
« Svara #34 skrivet: Februari 02, 2010, 04:23:15 »

Verkligen skönt med en foderhäck! De har ju mat hela dagen när jag är på jobbet! Behöver inte känna mig stressad att komma hem. Får nog ändå vara nöjd med kvaliten på nätet, Ägir är ju känd marodör så att det bara gått sönder på ett par ställen är nog inte så farligt. Han totalförstörde ett hö-nät i transporten under en åktur...  

Maria, jag har satt fast nätet med såna där krampor(?), böjda spikar med spets i båda ändar, snickartermer är inte min starka sida... det håller bra. De har inte lyckats få loss några, utan bara nätet som gått sönder lite vid vissa fästen.

Loggat
Karin Björkman
Sr. Member
Antal inlägg: 353

Amadeus

karin_vildsverige@hotmail.com
Visa profil E-post
« Svara #35 skrivet: Februari 02, 2010, 05:58:44 »

Maria: Går det inte att skruva fast kroköglor(?) på foderhäcken och använda såna brandkårshakar eller vad dom heter att fästa i nätet o sen i öglorna? Då går det ju att öppna för rengöring enkelt.
Karin.
Loggat
Angela
Hero Member

Ägir

Visa profil E-post
« Svara #36 skrivet: Februari 06, 2010, 08:42:04 »

Det lät ju fiffigt Karin!
Jag ska beställa ett nytt nät, mina pållar har förstört nätet på flera ställen. Ska nog köpa från laxen jag också.
Loggat
Angela
Hero Member

Ägir

Visa profil E-post
« Svara #37 skrivet: Februari 06, 2010, 08:57:42 »

var det under idrottsnät övrigt ni köpt? 2,5mm tjocklek på tråd & 40mm maska?
Loggat
Janita
Hero Member

Visa profil
« Svara #38 skrivet: Februari 06, 2010, 12:28:43 »

Har använt mitt nät nu i nästan en vecka och är nöjd. Dock är maskorna för stora, 50mm, så jag  blandar ff med halm. Det är så skönt att  veta att de har att tugga på hela tiden och ändå inte kan trycka i sig för mycket. De första dagarn gick det mera grovfoder, men nu vet de ju att det finns alltid. Ska beställa nät med mindre maskor och jag tror att 40mm kan vara ganska lagom för vår del och då hoppas jag slippa blanda med halm med. Har funderat ut en ställning som maken ska få bygga så det går smidigt att fylla på framöver. Gör nog två mindre ställningar ist för en stor...
Loggat

Maria Lindberg
Hero Member
Antal inlägg: 2604

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #39 skrivet: Februari 07, 2010, 05:40:34 »

Angela: Vi har köpte 40 mm rutor och 2 mm tjocklek (ville ha svart nät =))

Vår lösning på problemet med fastsättning blir att vi skruvar på brädor som klämmer fast nätet - lätt att ta bort, svårt att ta sönder  Glad
Loggat

Nordsvensk såklart!
Angela
Hero Member

Ägir

Visa profil E-post
« Svara #40 skrivet: Februari 08, 2010, 09:02:25 »

Tack!
Ägir har faktiskt minskat 6 cm i bröstomfång sen jag började fodra i höhäcken( samt att jag minskade rejält på kraftfoder) Nu funkar den ju inte tillfredsställande eftersom nätet är så trasigt. Men annars är det verkligen kanon! De kan gå ifrån maten nu för att busa lite och sen gå tillbaka och äta lite då och då.
Loggat
Angela
Hero Member

Ägir

Visa profil E-post
« Svara #41 skrivet: Februari 13, 2010, 04:05:31 »

Nu har vi satt dit det nya nätet! ...håller tummarna för att marodörerna inte förstör det...
Slänger in några bilder!

inte lätt att snickra med två pillejönsar i hagen... Cheesy

sådär! nätet på plats! har en dörr på sidan där jag lägger in hö, har klätt "rampen" med pressening för bättre glid för höet!

Loggat
Janita
Hero Member

Visa profil
« Svara #42 skrivet: Februari 13, 2010, 05:57:52 »

Ser ju jättebra ut, Angela. Idén med presenning att kasa på verkar ju kanon!
Loggat

~G~
Hero Member
Antal inlägg: 2598

"Bris" Drömhästen i vått och torrt!

Visa profil
« Svara #43 skrivet: Februari 13, 2010, 08:28:56 »

Nu måste ju jag också göra såna där hö grejer ju. Undra bara när jag ska få ork till det? Va?
Faktiskt tar ju detta lunchande en del tid särlsilt när man har en tid att passa någonstans och det har ju jag rätt ofta Tunga. Lite smidigt att lägga frukost, lunch och mellanmål i en sån där grunka på morgonen. Fast det finns en mkt stor nackdel... Jo det är att man med säkerhet "missar" lite extra gos och pussar på hästarna. Man kanske också missar om någon blir dålig/hängig under dagen. Fast å andra sidan så ska dom ju vara friska å krya jämt ju. Det jag JAG bestämt, så det så. Cool
~G~ som fått lite för lite av hästgos idag. Hade snö att ta rätt på Tunga Tunga.
Loggat

"Tillhör team Brukskörningskusk som slav" 
Janita
Hero Member

Visa profil
« Svara #44 skrivet: Februari 13, 2010, 08:42:52 »

Nu måste ju jag också göra såna där hö grejer ju. Undra bara när jag ska få ork till det? Va?
Faktiskt tar ju detta lunchande en del tid särlsilt när man har en tid att passa någonstans och det har ju jag rätt ofta Tunga. Lite smidigt att lägga frukost, lunch och mellanmål i en sån där grunka på morgonen. Fast det finns en mkt stor nackdel... Jo det är att man med säkerhet "missar" lite extra gos och pussar på hästarna. Man kanske också missar om någon blir dålig/hängig under dagen. Fast å andra sidan så ska dom ju vara friska å krya jämt ju. Det jag JAG bestämt, så det så. Cool
~G~ som fått lite för lite av hästgos idag. Hade snö att ta rätt på Tunga Tunga.

Nej du missar inte nåt gos och pussande med hästarna. Du får mkt mera tid över till det!
jag är sååå nöjd sen jag började med mitt fodernät ut i hagen. Fyller på varannan dag och de har så de klarar sig två dagar, behöver inte planera med tider för fodring och aktivitet. Oftast körde jag ner och fordrade på em och fick sen vänta tills de ätit en stund innan man gjorde nåt med dem. Nu är de alltid redo! Behöver dessutom inte passa nån tid mellan "si och så", så mycket mer blir gjort både "hemma", och i stallet med hästarna.
Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!