My Community
September 07, 2010, 03:46:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Har aktiverat omröstning. Hoppas det fungerar!
// Lars L

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad göra vid bockning?  (läst 573 gånger)
Maria Lindberg
Hero Member
Antal inlägg: 2328

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #15 skrivet: Juli 01, 2010, 11:59:02 »

Låter väl som en häst som trivs med livet, när den inte utan lite veto går med på allt!

Antar att det kommer att gå över av sig själv om ni inte blir allt för mycket ovänner genom korrigerande åtgärder.
(kul att du hittat en häst med "skalle").

Lycka till!

Kan bara hålla med dig Trulle. Hästar är individer vilket en del inte tycks fatta.

Människan ska alltid hålla på att krångla till det, både för hästen & sig själva. Gör si, gör så, inre eller ytter skänkel, galopp hit & dit. Dressyr är bra exempel på det. Det är ju inte för hästen man håller på med dressyr.

En som verkligen är ett med hästen är skådespelaren Clint Eastwood när han rider. Släng dig i väggen Malin Bayard för du kan fan inte rida. Han rider med hästen inte emot den.

/ M

Beror på vad man menar med dressyr. När Kalle blir kry i benen kommer jag nog vara tvungna att göra en del dressyrarbete med honom för att han ska börja belasta jämt och inte snett. Han måste sätta muskler jämt och bära sig på ett bra sätt.
Jag vill inte dressyra med honom och han vill det inte heller, vi tycker båda det finns roligare saker. Men vi blir nog tvungna för att han ska hålla.
Loggat

Nordsvensk såklart!
Trulle
Newbie
*
Antal inlägg: 46

Känn, se o lyssna

Visa profil E-post
« Svara #16 skrivet: Juli 01, 2010, 03:53:12 »

Antar att M liksom jag menar samma sak, dressyren som vissa ridskolor/tränare använder sig av.
Att på volten lite nu som då göra en "halvhalt" (dra lite o samtidigt skänkla osv......), med resultatet att det till slut blir en spänd häst som går bakom, med en av ryttaren framtvingad svank-rygg.

Använder själv en hel del dressyr-övningar även i tömkörningen för att kunna korrigera felmuskling mm.
Och bonusen kommer när man har en rak o fin häst o börjar lägga på lite högre belastning i körningen, för då kommer alla väl inkörda hästar i en finare form än de flesta väldigt högt skolade "dressyr-ekipage".
Loggat

Man får det man förtjänar
Maria Lindberg
Hero Member
Antal inlägg: 2328

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #17 skrivet: Juli 02, 2010, 10:36:48 »

Antar att M liksom jag menar samma sak, dressyren som vissa ridskolor/tränare använder sig av.
Att på volten lite nu som då göra en "halvhalt" (dra lite o samtidigt skänkla osv......), med resultatet att det till slut blir en spänd häst som går bakom, med en av ryttaren framtvingad svank-rygg.

Använder själv en hel del dressyr-övningar även i tömkörningen för att kunna korrigera felmuskling mm.
Och bonusen kommer när man har en rak o fin häst o börjar lägga på lite högre belastning i körningen, för då kommer alla väl inkörda hästar i en finare form än de flesta väldigt högt skolade "dressyr-ekipage".

och när jag säger dressyra menar jag arbeta hästen i en bra form antingen uppsuttet eller från marken på lina, tömmar eller långa tyglar. Helt enkelt göra övningar som är bra för hästen och bygger upp den + gör den smidigare/mjukare. Oftast ganska tradiga saker, men å andra sidan är det ofta ganska passande att bara hålla på en kvart eller så.
Loggat

Nordsvensk såklart!
Mageri
Hero Member
Antal inlägg: 868

Nordis världens bästa ögongodis

Visa profil
« Svara #18 skrivet: Juli 04, 2010, 01:33:46 »

Precis! Och de som tävlar i dressyr för det är ju inte för hästen man gör det.

/ M
Loggat

En galopperande flock med vilda hästar är en syn som kan ta andan ur vem som helst
Mia o Timmy
Sr. Member
Antal inlägg: 331

Vila i frid min älskade lille Timmy

Visa profil E-post
« Svara #19 skrivet: Juli 23, 2010, 05:30:03 »

nu tycker jag att Mageri och Trulle har fått detta med dressyr om bakfoten.
vadå dra lite och skänkla lite?? det låter Inte som en halvhalt i mina öron.
dressyr handlar om styrketräning och samspel. inte att dra åt olika håll?
vad arg jag blir.

tillbaka OT:
det finns redan en tråd om detta, om den inte har försvunnit i nån krasch nångång! Ska leta lite Leende (smiley)
Loggat

Nordsvensken - livskvalitet
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!