|
Sylvia Andersson
|
 |
« skrivet: Juli 20, 2010, 04:13:36 » |
|
Nu ligger en fil med de inkomna motionerna som ska behandlas på fullmäktigemötet 14 aug. 2010, ute på www.nordsvenskar.se/Sylvia
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Abban
Jr. Member

Antal inlägg: 84
Tilde
|
 |
« Svara #1 skrivet: Juli 21, 2010, 09:45:48 » |
|
Tack Sylvia! du har sparat in än massa tid åt mig 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Janita
|
 |
« Svara #2 skrivet: Juli 30, 2010, 11:36:28 » |
|
Den där första motionen från Danmark gav mig lite huvudbry... Eller rättare sagt jag har problem med språket och läste det sista i motionen som om att hingsten skulle få sin licens trots att hingstägaren inte hade sina papper i ordning...
Gjorde en koll och fick översatt och det var precis tvärt om....
|
|
|
|
|
Loggat
|
Föda må ge näring åt kroppen. Men min häst ger näring åt själen.
|
|
|
|
Sylvia Andersson
|
 |
« Svara #3 skrivet: Augusti 02, 2010, 08:19:42 » |
|
Nyfiken på vilka FNH disitrikt som kallar till medlemsmöte och då tillsammans med medlemmarna går igenom inkomna motioner?? Hur gör sedan fullmäktigerepresentanterna, röstar de enl. vad medlemmarna tycker eller enligt sin helt egen åsikt? Vore intressant att få reda på hur utvecklat demokratitänket är ute i landet. FNH Södra Älvsborg har medlesmöte och där kommer det att röstas enl. vad medlemmarna kommer fram till. /Sylvia www.nordsvenskar.se
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Fia-Lina
|
 |
« Svara #4 skrivet: Augusti 02, 2010, 08:36:11 » |
|
Här i Uppsala län kallades till medlemsmöte som var i lördags kväll. Att det låg nära årsmötet spelade väl inte så stor roll, däremot att det kallades alldeles för tätt inpå. Jag hade tyvärr inte möjlighet att åka.
Ska ta reda på hur man röstar! Lotta
|
|
|
|
|
Loggat
|
Inte utan min nordsvensk 
|
|
|
|
Janita
|
 |
« Svara #5 skrivet: Augusti 02, 2010, 09:07:52 » |
|
Nyfiken på vilka FNH disitrikt som kallar till medlemsmöte och då tillsammans med medlemmarna går igenom inkomna motioner?? Hur gör sedan fullmäktigerepresentanterna, röstar de enl. vad medlemmarna tycker eller enligt sin helt egen åsikt? Vore intressant att få reda på hur utvecklat demokratitänket är ute i landet. FNH Södra Älvsborg har medlesmöte och där kommer det att röstas enl. vad medlemmarna kommer fram till. /Sylvia www.nordsvenskar.seVi kallar till medlemsmöte här i blekingedistriktet. Vi röstar sen på fullmäktigemötet efter vad vi beslutat på vårt medlemsmöte.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Janita
|
 |
« Svara #6 skrivet: Augusti 02, 2010, 09:12:47 » |
|
Här i Uppsala län kallades till medlemsmöte som var i lördags kväll. Att det låg nära årsmötet spelade väl inte så stor roll, däremot att det kallades alldeles för tätt inpå. Jag hade tyvärr inte möjlighet att åka.
Ska ta reda på hur man röstar! Lotta
Alltid svårt det där.... Upplever att om man utannonserar i riktigt god tid så hinner folk glömma både datum, tid och plats... 10 dagar innan brukar vara lagom att sammankalla och sen en påminnelse några dagar innan.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Fia-Lina
|
 |
« Svara #7 skrivet: Augusti 02, 2010, 09:41:46 » |
|
I semestertider, och med möte en lördagkväll tycker jag 10 dagar är alldeles för kort. Gärna kallelse då, men att man har datumet inlagt i kalendern sen tidigare. Det är ju ändå något man vet ska komma, årsmötesdatum bestämt osv.
L
|
|
|
|
|
Loggat
|
Inte utan min nordsvensk 
|
|
|
|
StallFrimansgården
|
 |
« Svara #8 skrivet: Augusti 02, 2010, 01:14:25 » |
|
I jönköpingsdistriktet finns inget medlemsmöte för genomgång av inkomna motioner... Styrelsen sammanträder och beslutar. Ett möte för samtliga medlemmar vore välkommet tror jag.
Att lägga ut en länk på hemsidan kom jag på att jag måste göra..
// Å
|
|
|
|
|
Loggat
|
Nordsvensken ~ det enda rätta !
|
|
|
Trulle
Newbie

Antal inlägg: 46
Känn, se o lyssna
|
 |
« Svara #9 skrivet: Augusti 02, 2010, 03:47:51 » |
|
Som vanligt bra motioner, hoppas några "kommer igenom" och att det blir tydligt om vår nordsvensk enbart ska vara ett fint inslag i naturen eller även en arbetshäst.
Kul med Skaraborgs inlägg beträffande obligatoriskt körprov vid sundhetskontroll av hingstar, men borde inte det samma gälla för ston, dvs möjlighet att visa att även ett sto som hamnat fel de första åren av uppväxten kan ha väl så bra möjligheter lite längre fram i åren (inbillar mig att vi måste vara väldigt försiktig om vi ska kunna rädda rasen från grav inavel, och personligen känns det mindre rätt att genom genetiska utslag ta fram intressanta stammar oberoende av intresset att fungera som arbetshäst, än att låta individerna visa hur de fungerar)!
|
|
|
|
|
Loggat
|
Man får det man förtjänar
|
|
|
|
Sylvia Andersson
|
 |
« Svara #10 skrivet: Augusti 08, 2010, 10:42:11 » |
|
Nyfiken på vilka FNH disitrikt som kallar till medlemsmöte och då tillsammans med medlemmarna går igenom inkomna motioner?? Hur gör sedan fullmäktigerepresentanterna, röstar de enl. vad medlemmarna tycker eller enligt sin helt egen åsikt? Vore intressant att få reda på hur utvecklat demokratitänket är ute i landet. FNH Södra Älvsborg har medlesmöte och där kommer det att röstas enl. vad medlemmarna kommer fram till. /Sylvia www.nordsvenskar.seÄr det möjligt att det är så få FNH distrikt som kallar till medlemsmöte med motionsdiskussioner?  ? Hittills har jag bara fått vetskap om följande distrikt som jobbar aktivt med demokrati i motionsfrågan: Blekinge, Stockholm, Halland & S. Älvsborg samt Uppsala (oklart hur röstning sker). Skåne kallar till medlemsmmöte men deras fullmäktige röstar utifrån personlig åsikt tror jag. Hur kan vi gå vidare med att få med fler distrikt och medlemmar? /Sylvia
|
|
|
|
« Senast ändrad: Augusti 08, 2010, 10:45:19 av Sylvia Andersson »
|
Loggat
|
|
|
|
|
nordsvenskbrukshast
|
 |
« Svara #11 skrivet: Augusti 08, 2010, 04:30:49 » |
|
Bohuslän gör det inte...mig veterligen iaf.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kotten
|
 |
« Svara #12 skrivet: Augusti 08, 2010, 08:55:02 » |
|
I Dalarna kan vi läsainkomna motioner online, så sammanställs det vad vi isf tycker och representanterna röstar utifrån det -så har jag förstått det iaf.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Nordsvenska
|
 |
« Svara #13 skrivet: Augusti 09, 2010, 10:25:51 » |
|
Vi bjuder in till ett motionsmöte i mkt god tid innan, så att de som är intresserade har en chans att få till det. Motionerna ligger ut på vår hemsida, så alla som vill kan ta del av dem.
/W
|
|
|
|
|
Loggat
|
Finns det andra hästraser ??
|
|
|
|
Madelene Lundberg
|
 |
« Svara #14 skrivet: Augusti 09, 2010, 11:24:21 » |
|
I år har Gävleborg kallat till medlemsmöte med motionsgenomgång för (tror jag) första gången  Jag hoppas verkligen våra fullmäktige röstar som våra medlemmar vill, annars lär dom inte få sitta kvar i fullmäktige. De ska ju representera medlemmarnas åsikt, inte sin egen. /M
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|