|
groom
|
 |
« Svara #15 skrivet: November 06, 2008, 02:22:47 » |
|
Ja det tycker jag verkligen du ska göra. Jag rider för tränare 1 gång varannan vecka på vår ridklubb och det är jätte roligt! Man märker att man utvecklas och man får mer kontroll även om man bara vill rida ut i skogen. Sen blir man ju sporrad till att träna mer hemma själv.  Var noga bara när du väljer tränare så ni trivs ihop, alla tre.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Bär o Betalar
|
|
|
|
Maria Lindberg
|
 |
« Svara #16 skrivet: November 06, 2008, 02:52:57 » |
|
Ja det tycker jag verkligen du ska göra. Jag rider för tränare 1 gång varannan vecka på vår ridklubb och det är jätte roligt! Man märker att man utvecklas och man får mer kontroll även om man bara vill rida ut i skogen. Sen blir man ju sporrad till att träna mer hemma själv.  Var noga bara när du väljer tränare så ni trivs ihop, alla tre. Jo, jag red för tränare tidigare. Men eftersom ridning är det jag är helt klart bäst på, så lägger jag nu hellre tid och pengar på att lära mig mer om körning, tömkörning och hantering. Alltså sånt som jag är betyyyydligt sämre på  . Om jag bara får upp Frans i kondition och styrka skulle vi kunna starta i en Lätt C eller t o m nåt lite högre. Men sen var det ju det här med tiden... 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Nordsvensk såklart!
|
|
|
|
groom
|
 |
« Svara #17 skrivet: November 06, 2008, 03:14:41 » |
|
Jo det är ju så att varken tiden eller pengarna räcker till allt. Jag har ju fördelen av att min man kör och jag rider  Dock har vi ingen körtränare i regionen så det blir lite si och så med motivationen. Hoppas att vi kan ordna någon månadsträning åtminstone efter nyår. Körtränare växer inte på träd.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Bär o Betalar
|
|
|
|
Kaz
|
 |
« Svara #18 skrivet: November 06, 2008, 06:33:08 » |
|
Mål för 2009 med Monami är att sätta henne framför så mycket olika vagnar och redskap jag kan hitta och testa, testa, testa saker. Jag hoppas vi kan lära oss en massa tillsammans om körning. Just nu känns behovet av körlektioner/mentor stort men svårt att fixa  . Har typ massor frågor om hur och vad man ska göra. Monami är lydig och lättlärd så det är mer jag  som behöver ta reda på VAD jag ska be henne göra och lära sig. Vi har bara en rockard här hemma så behöver som sagt åka iväg och prova olika vagnar och grenar innan körningen kan få någon direkt inriktning. Alla erbjudanden om hjälp, förslag till träningstillfällen eller kontaktförmedling mottages tacksamt!  Ridningen skall oxå utvecklas med mer bärighet i galopp, mindre förvirring i skolorna och allmänt mjukare och följsammare häst. Ella ska hänga med mig/mamma Monami/fölkompisar på så mycket som möjligt. Hon är ganska van vid att ha gjord på sig redan så något som liknar tömkörning ska väl vara möjligt mot slutet av 2009. Det ska bli intressant att summera och se vad som hänt! /Karin B
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Nanna Lundin
|
 |
« Svara #19 skrivet: November 06, 2008, 08:21:21 » |
|
Mål för 2009 med Monami är att sätta henne framför så mycket olika vagnar och redskap jag kan hitta och testa, testa, testa saker. Jag hoppas vi kan lära oss en massa tillsammans om körning. Just nu känns behovet av körlektioner/mentor stort men svårt att fixa  . Har typ massor frågor om hur och vad man ska göra. Monami är lydig och lättlärd så det är mer jag  som behöver ta reda på VAD jag ska be henne göra och lära sig. Vi har bara en rockard här hemma så behöver som sagt åka iväg och prova olika vagnar och grenar innan körningen kan få någon direkt inriktning. Alla erbjudanden om hjälp, förslag till träningstillfällen eller kontaktförmedling mottages tacksamt!  Ridningen skall oxå utvecklas med mer bärighet i galopp, mindre förvirring i skolorna och allmänt mjukare och följsammare häst. Ella ska hänga med mig/mamma Monami/fölkompisar på så mycket som möjligt. Hon är ganska van vid att ha gjord på sig redan så något som liknar tömkörning ska väl vara möjligt mot slutet av 2009. Det ska bli intressant att summera och se vad som hänt! /Karin B Hej! Kom hit och prova fyrhjulig flakvagn, har jag ju sagt  och skogskörning med sax och kälke kan vi oxå ordna här eller hos svärfar. Sen e det ju det där med virkeshanteringen....men vi får väl prova oss fram med länkar, björn och lasta/lossa-tekniker....någon mentor har jag inte i bakfickan men visst känner vi väl några vi kan våldgästa med ekipaget  och få lite goda råd.... Följ med på körkursen den 22 nov och kolla in 8 olika hästar under hela dagen (Corona 8-9).... Ses snart! /kram Nanna
|
|
|
|
|
Loggat
|
NORDSVENSKEN - hästen för mig
|
|
|
|
Kaz
|
 |
« Svara #20 skrivet: November 06, 2008, 08:42:23 » |
|
Hej! Kom hit och prova fyrhjulig flakvagn, har jag ju sagt  och skogskörning med sax och kälke kan vi oxå ordna här eller hos svärfar. Sen e det ju det där med virkeshanteringen....men vi får väl prova oss fram med länkar, björn och lasta/lossa-tekniker....någon mentor har jag inte i bakfickan men visst känner vi väl några vi kan våldgästa med ekipaget  och få lite goda råd.... Följ med på körkursen den 22 nov och kolla in 8 olika hästar under hela dagen (Corona 8-9).... Ses snart! /kram Nanna Ja jag kommer och provar med din vagn snart! Sax har vi ju men inget virke precis... så sånt gör vi ju också gärna hos dig. Vi får fixa nån som kan gräva fram oss ur pinnhögen om vi lyckas för bra med att lossa bara... Om du våldgästar någon så kan jag ju följa med  Varken jag eller Monami märks väl knappt om vi bara är lite diskreta i bakgrunden  (På tecknad film har jag sett att man kan gömma sig bakom lyktstolpar  ) Den 22 är inbokad nu då! Jag har ju bra resurser att tillgå Du får fixa min körning så fixar jag din ridning! Ses på lördag! *kram* /Karin
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Janita
|
 |
« Svara #21 skrivet: November 06, 2008, 09:53:41 » |
|
För Doris väntar lite inridning...
|
|
|
|
|
Loggat
|
Föda må ge näring åt kroppen. Men min häst ger näring åt själen.
|
|
|
|
Gam´svarten
Gäst
|
 |
« Svara #22 skrivet: November 07, 2008, 07:39:23 » |
|
Engla: Skall fortsätta med sin inkörning, förhoppningsvis gå i slåttern nästa sommar för att bli inte bara vara välmusklad till treårspremieringen, utan överhuvudtaget få en bra grundfysik. Sedan kanske man törs sitta upp på henne nästa höst, men det känns ju inte så viktigt. Ev betäckning med XYZÅÄÖ. Lowisa: Skall ju förhoppningsvis föla i juni då, stoföl är beställt. Köras till och fixas, stamboksföras. Skall väl oxå troligtvis betäckas om med ASDFG. Loranga: Någon sorts fostran hinns väl med. Rapid: Träffa damer är det enda målet för honom. Förhoppningvis behålla sin fysik, tänder och hovar i gott skick, men sådant råder man ju inte över, kan bara hjälpa dem att må bra gm skötsel.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Krisse
|
 |
« Svara #23 skrivet: November 07, 2008, 09:53:24 » |
|
Väntar med spänning över att få läsa om hur man rider in en häst litegrann 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Janita
|
 |
« Svara #24 skrivet: November 07, 2008, 10:43:49 » |
|
Väntar med spänning över att få läsa om hur man rider in en häst litegrann  En bra början är väl bara sitta på henne och kräva just ingenting. Och det är ju lite...
|
|
|
|
|
Loggat
|
Föda må ge näring åt kroppen. Men min häst ger näring åt själen.
|
|
|
|
Skumme
|
 |
« Svara #25 skrivet: November 26, 2008, 12:07:16 » |
|
Mitt gamla inlägg föll bort när jag försökte uppdatera, så här kommer det igen, med uppdatering! Freja faller tyvärr bort då hon kommer att lämna gården. Med Uri känns det nu som att jag vill försöka att köra in henne själv, och med försöka menar jag köra på så länge det går bra och alltså inte ta några risker. Dels med hjälp av medhjälpare när sådan/a finns att tillgå men också instruktör vid nya moment m.m. I så fall skulle planen kunna vara att komma igång med tömkörningen snarast, gå vidare med linor och skaklar nästa år och ha som mål att spänna för en släpa längre fram under våren. Till nästa vinter vore ju drömmen att hon kunde gå för kälken (en 2-åring ska dra hem årsveden har jag hört  ) och sedan som 3-åring kanske det är lagom att prova hjulfordon innan sommaren i form av rockard, göra frivilliga körprovet i samband med premieringen, och gå vidare med vagnen på hösten så vi har gott om tid att förbereda körbarhetsintyget...*drömmer mig bort* Udda: bästa vore att få ut henne på foder till en mer erfaren person, och låna hem en läromästare jag kan köra och rida tills Uri blir lite äldre, alternativt köra och rida lite på hemmaplan och betäcka så tidigt som möjligt i vår! Freja (04): komma igång med regelbundna uteritter (skolningen kan vänta, kan bli intressant längre fram) innan årets slut, under vintern prova på att dra lite stock och liknande, till våren komma igång och köra mer med vagn. Förhoppningsvis betäckning!
Uri (07): mycket promenader/miljöträning/beröring etc innan nyår, i början av nästa år tömkörning och ev. fortsatt inkörning om jag inte skickar iväg henne för inkörning nästa höst (beror lite på hur det går och tillgänglig tid osv).
Udda (04): allt jag hinner göra med henne (ridning/körning) fram till våren är en bonus (hoppas dock ffa kunna komma ut på lite uteritter om jag får någon att rida Freja), sedan ska hon iväg och ridas av en mer erfaren ryttare än jag. Ev. blir det betäckning om det går att lösa praktiskt!
|
|
|
|
« Senast ändrad: November 26, 2008, 12:08:55 av Skumme »
|
Loggat
|
|
|
|
|
Fia-Lina
|
 |
« Svara #26 skrivet: November 26, 2008, 06:46:09 » |
|
Jag blir lite fundersam över en sak, men kanske inte fattat riktigt; låta Freja gå till annan fodervärd, men låna en annan häst....? Är inte Freja både körd och riden? Eller är det en äldre, stadig häst du är ute efter att låna? Ja, och nu har jag läst alla olästa inlägg sen jag var inloggad senast (igår kväll) och fattar precis  Lotta 
|
|
|
|
« Senast ändrad: November 26, 2008, 06:50:31 av Fia-Lina »
|
Loggat
|
Inte utan min nordsvensk 
|
|
|
|
Skumme
|
 |
« Svara #27 skrivet: November 26, 2008, 07:12:24 » |
|
Jag funderade just på om jag skulle dra det även i denna tråd, men tänkte att det står ju i en annan tråd. Man tänker inte alltid på att folk läser trådarna i en annan ordning  . Ja, precis. Inga fler oborstade unghästar för mig på ett bra tag  . Jag blir lite fundersam över en sak, men kanske inte fattat riktigt; låta Freja gå till annan fodervärd, men låna en annan häst....? Är inte Freja både körd och riden? Eller är det en äldre, stadig häst du är ute efter att låna? Ja, och nu har jag läst alla olästa inlägg sen jag var inloggad senast (igår kväll) och fattar precis  Lotta 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Rappfot
Gäst
|
 |
« Svara #28 skrivet: December 03, 2008, 06:53:19 » |
|
Jag får också ändra mål, litegrann. Det blir kastration till våren och frivilligt körprov till sommaren.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
~G~
|
 |
« Svara #29 skrivet: December 25, 2008, 03:54:32 » |
|
Vi hoppas på friska, hela, pigga, glada, rara, snälla, goa, arbetsvilliga individer år 2009. Visserligen är mkt av det jag spaltade upp, infriat med råge. Men det skulle vara kul med annat än konvalicenter i stallet. Skulle vara kul att hela gänget kunde ge sig ut på tur på en å samma gång någongång.
Om detta inte går att infria så får vi nöja oss med att våra vänner vill vara med oss, dom gör sitt bästa, är hyffsat friska och krya. Och att dom finns där med en puff, ett gnägg, en blick, en go mule, ett tjuvnyp; Glöm inte mig! Ja kort sagt att dom finns och förgyller vår vardag! ~G~
|
|
|
|
|
Loggat
|
 "Tillhör team Brukskörningskusk som slav" 
|
|
|
|