My Community
Juli 30, 2010, 12:16:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Har aktiverat omröstning. Hoppas det fungerar!
// Lars L

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad har ni för mål med era hästar 2009?  (läst 4038 gånger)
Turid
Gäst
« skrivet: Oktober 29, 2008, 12:44:05 »

Ja, ni ser rubriken...vad har ni för mål med era hästar under 2009?

Jag kan berätta lite om mina mål med mina hästar...

Först ut har vi gangstern Tristan, målet med honom är att få honom körd för en liten kälke i vinter och sedan under nästa år kanske också med rockard. Han skall på unghästpremiering och visas upp för o se om det är något att satsa på till Grevagården 2010. Han skall även nästa höst röntgas för hovbroskförbening, håll en tumme för att den är u.a.  Obeslutsam

Målet med Turid är stamboksförningen i augusti, att hon får lov att vara hel och frisk och hennes uppbyggnad kan fortsätta utan bakslag. Körning för vagn står som mål inför nästa höst.

Rasmus skall tappa några överflödiga kilon till  Glad o sen kanske vi bestämmer oss för o deltaga i DM i brukskörning men det är bara på planeringsstadiet än så länge.

Undra skall köras in, åtminstone för kälke och skall också visas på 3 årspremieringen i Dingle nästa sommar.

Det är lite av vad vi har o brottas med inför 2009.

Ni som undrar över Nikkie så är ju målet att hitta ett nytt bra hem åt henne...så henne har jag inga direkta uppsatta mål för..!
Loggat
Maria Lindberg
Hero Member
Antal inlägg: 2286

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #1 skrivet: Oktober 29, 2008, 01:20:35 »

Kalle: Gå ner i vikt!  Glad Träna och tävla i bruks och skogskörning. Få lastbar även i lastbilen. Ev utbilda lite inom ridningen... iaf göra honom än mer lyhörd för hjälperna.

Frans: Få honom LUUUUUGN  Leende (smiley) Om han känns coolare i psyket till sommaren så kanske vi kör in honom på nytt. Med Frans vill jag egentligen inte sätta upp några direkta mål, just för att han ska få den tid han behöver så att han inte blir pressad/stressad - vilket han lätt blir om vi är pressade inför nåt särskilt mål. Han är en mkt känslig pålle, den lilla Fransen  Cheesy
Loggat

Nordsvensk såklart!
Madelene Lundberg
Hero Member
Antal inlägg: 2262

Jag och Foxy

mg1wsd45@hotmail.com
« Svara #2 skrivet: Oktober 29, 2008, 02:23:35 »

Mina mål inför 2009 är väl just nu i dagsläget något sådant här:

Thor: Bygga upp muskler och kondition igen och se till att rötan inte kommer tillbaka till hans hovar. Tävla brukskörning och bruksridning och även prova på mer skogskörning.

Frezia: Börja om från början med inridning och inkörning, hon kommer under vintern få gå mycket bredvid Thor. Bygga upp hennes självförtroende samt tilliten till människor. Har även tänkt att betäcka henne så att hon kan stamboksföras 2010.

Vittra: Påbörja inkörning och se till att vi blir ett bra team.

/M
Loggat

Anna o Caiser
Hero Member
Antal inlägg: 1153

Stallargårdens Caiser -09 Odar~Danilo~Rollo

catchy_anna@hotmail.com
Visa profil E-post
« Svara #3 skrivet: Oktober 29, 2008, 08:30:30 »

Mina mål med Granit inför 2009:
Vintern 2008 - regelbunden körning med kälke i skog o mark (på hemmaplan!). Testa att köra med lunningsbåge.
Våren 2009 - blir något helt nytt för oss! Nämligen...körning med flakvagn och rockard (om vi kan få hem våran...) samt harva så mycket vi kan.
Sommar 2009 - stort mål här! Vill så gärna vara med på vagnsemester med Granit. Arrangerad av Wåge Sjöberg. Blir 10:e året i rad. Vore så himla kul!
Höst 2009 - fortsätta med körning. Långa härliga ridturer i höstsolen... Leende (smiley)

Har också tänkt att iaf prova på westernridning några ggr under året, om vi kan hitta en tränare. Tycker om det tankesättet och känns som en bra, praktisk vardagsdressyr som funkar bra i skogen. Hålla igång ridningen såklart, behålla fin form o kondition. Blir särskilt svårt under sommaren, i början av juni i år var han 235 cm runt magen, nu 214....Vårat mål där är iaf 208 cm, eftersom det måttet hade han efter att ha varit på träningsläger hos Sjöberg 2003.
Loggat

Underbara nordsvenskar - det är livet det! //Anna Andersson
Emma
Newbie
*
Antal inlägg: 23

emma@fotografemma.com
Visa profil E-post
« Svara #4 skrivet: Oktober 30, 2008, 04:26:08 »

Mål för mina nordisar 2009:

Skare; Starta L:C i dressyr (måste träna mer på galoppen) samt att sluta fjanta sig för bilar när man kör honom.

Sleipner; Ska vara inkörd under 2009 och även påbörjad inridning (beror på hur han växer)
Loggat

"Hästen är en vacker skapelse... ingen kommer att tröttna på att titta på honom så länge han visar sig i all sin prakt."
Xenophon
färnevik
Hero Member
Antal inlägg: 1778

Dimma -nordsvensk deluxe

« Svara #5 skrivet: Oktober 30, 2008, 05:48:58 »

Mål för 2009...

Jag har tänkt lyckas hålla igång Dimma någorlunda. Sedan ska förhoppningsvis bägge tjejerna betäckas också.
Loggat

Stor, stark, klok och vacker, -Nordsvensk såklart! För att endast det bästa är gott nog.
StallFrimansgården
Hero Member
Antal inlägg: 2043

Starrikes Karisma - Diplom 2009 e. Kronprins

afn70@hotmail.com
« Svara #6 skrivet: Oktober 30, 2008, 05:58:26 »

Mål för 2009...

Jag har tänkt lyckas hålla igång Dimma någorlunda. Sedan ska förhoppningsvis bägge tjejerna betäckas också.
Vad kul Färnevik, att du tänkt om, har för mig att du i ett tidigare läge var väldigt osäker om du skulle betäcka Dimma med tanke på ev. förlossningsskador o dyl.
Jag kommer hålla alla mina tummar och tår att det ska gå bra den dagen hon åker till "sin" hingst och tiden som följer.    Med glimten i ögat (blinkande)   Leende (smiley)

/ Å
Loggat

Nordsvensken ~ det enda rätta !
jeeves
Full Member
Antal inlägg: 138

Visa profil
« Svara #7 skrivet: November 04, 2008, 10:44:19 »

Mål med Vittra född 08; Kunna lasta henne ensam och åka till ridhus ett pass i veckan, som en enkel miljöträning. Promenader ute i skog o i trafik på, med och utan ledhäst. Stå uppbunden dubbelt. Vänjas in på träns samt däckel. Sen ett lååångt härligt sommarbete Leende (smiley)
Loggat
Annalena
Full Member
Antal inlägg: 242

Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: November 05, 2008, 08:32:10 »

Mitt mål med Docka är att bygga upp muskler genom att skritta i skogen och gå över högre bommar. Vi ska fortsätta med lektionsridningen och körningen. Det kommer ju bli lite enklare när Tindra åkt. Sedan ska vi väl deltaga i några dressyr-o-hopptävlingar på clearroundnivå.
Framåt våren tänkte vi prova på att köra med harven. En allsidig träning ca 4-5 dgr i veckan. I början av juni åker vi väl till Rapid igen med Docka så kanske det kommer ut en marodör, då Tindra var lugn och cool Rullande ögon (ironi)
Loggat
groom
Sr. Member
Antal inlägg: 484

Flisan i full galopp

agneta.toresson@tss.teleca.se
Visa profil
« Svara #9 skrivet: November 05, 2008, 01:00:22 »

Carmensita 20 år: Bli frisk i sin hälsena så hon kan få göra någon brukskörningstävling till
Flisan 5 år: fortsätta att tävla körning lätt klass, tävla SM i skogskörning, gå någon clearround i hoppning, starta i klubbtävling i riden dressyr, möjligtvis betäckas.
Elver 2 år: bli inkörd så han kan visas körd, ridas in
Loggat

Bär o Betalar
Maria Lindberg
Hero Member

« Svara #10 skrivet: November 05, 2008, 01:02:16 »

Emma o groom: Jag blir oxå himla sugen på att tävla i nån liten dressyrtävling med Frans... Men man måste vara medlem i nån ridklubb då va?
Loggat

Nordsvensk såklart!
Annalena
Full Member
Antal inlägg: 242

Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: November 05, 2008, 01:30:38 »

Näe, oftast kan man mot dubbel anmälningsavgift få deltaga i både hopp-o-dressyrtävlingar. Åtminstone är det så hemma o Östergötland. Ska man bli medlem i diverse olika föreningar blir det ju jättedyrt, så det tycker jag är en bra lösning
Eller om alla som ska tävla får skaffa ex grönt kort som gäller på samtliga tävlingar, inom alla klubbar. Så är det fritt fram även för våra nordisar att tävla öppet. Sedan får man ju inte glömma att alla raser har olika förutsättningar.
Loggat
Maria Lindberg
Hero Member

« Svara #12 skrivet: November 06, 2008, 09:37:42 »

Näe, oftast kan man mot dubbel anmälningsavgift få deltaga i både hopp-o-dressyrtävlingar. Åtminstone är det så hemma o Östergötland. Ska man bli medlem i diverse olika föreningar blir det ju jättedyrt, så det tycker jag är en bra lösning
Eller om alla som ska tävla får skaffa ex grönt kort som gäller på samtliga tävlingar, inom alla klubbar. Så är det fritt fram även för våra nordisar att tävla öppet. Sedan får man ju inte glömma att alla raser har olika förutsättningar.

Ok, va bra  Leende (smiley)
Grönt kort har jag redan... men jag är inte längre medlem i nån ridklubb.
Loggat

Nordsvensk såklart!
groom
Sr. Member
Antal inlägg: 484

Flisan i full galopp

agneta.toresson@tss.teleca.se
Visa profil
« Svara #13 skrivet: November 06, 2008, 11:09:53 »

Våra klubbtävlinga måste man vara medlem i för att få deltaga. Medlemsavgiften kostar 150:- (för vuxna) och startavgiften brukar vara 60:- per klass. Lönar sig nog att vara medlem tror jag. Man är ju även försäkrad då.
Loggat

Bär o Betalar
Maria Lindberg
Hero Member

« Svara #14 skrivet: November 06, 2008, 11:36:15 »

Våra klubbtävlinga måste man vara medlem i för att få deltaga. Medlemsavgiften kostar 150:- (för vuxna) och startavgiften brukar vara 60:- per klass. Lönar sig nog att vara medlem tror jag. Man är ju även försäkrad då.

Jaaa... klubbtävlingar är det nog alltid så kanske... Och eftersom jag garanterat inte kommer ställa upp i en större tävling än så, så kanske jag skulle söka medlemskap i närmsta ridklubb om jag känner för att dressyrtävla... Hmmm ja, ja det lär inte hända än på ett tag!  Leende (smiley)
Loggat

Nordsvensk såklart!
Sidor: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!